Sharing is caring!

Tegelijkertijd, als internet- of telefoonklant, hebt u niet langer geen rechten. In 2013 heeft het Federale Hof van Justitie een aangenaam basisoordeel gegeven (bestandsreferentie III ZR 98/12). De website. Internetvergelijken.org doet al lang onderzoek naar alle internetabonnementen in Nederland en is tot de volgende conclusie gekomen over duits internet.

De internetverbinding is ook voor particulieren die tegenwoordig van centraal belang zijn voor de levensstijl, zeggen de rechters. Daarom bevestigen ze – zoals in een auto met een ongeluk en in tegenstelling tot een kapotte föhn – in principe claims voor compensatie als het om storingen gaat. De minste storingen kwamen voor in de alles in 1 pakketten wil je daar meer informatie over hebben dan kun je kijken op de pagina https://internetvergelijken.org/alles-in-1/

Compensatie Voor Het Tijdstip Van Het Galen, Zeker Voor Zakelijke Gebruikers

De enige vraag is hoe hoog deze compensatie is. De rechtbank van Düsseldorf heeft ooit een specifiek antwoord gegeven (dossiernummer 20 C 8948/13). Voor elke dag waarop de getroffen klant niet online kon gaan, kreeg hij zonder verder bewijs de pro rata-basisvergoeding terugbetaald. Een hogere, concrete schade zou moeten worden bewezen. Dit kan natuurlijk moeilijk zijn voor privéverbindingen.

Maar het kan heel anders zijn met de compensatie, bijvoorbeeld wanneer freelancers thuis werken en hun werk niet tijdig aan de ontvanger kunnen overdragen. Denk maar aan journalisten, fotografen, grafische kunstenaars en ontwerpers. Deze en andere freelancers werken vaak onder tijdsdruk. Als de lijn op het verkeerde moment niet voor langere tijd staat, kan dit leiden tot merkbaar omzetverlies. In principe kan de internetprovider dan ook aansprakelijk worden gesteld voor compensatie.

Soms Krijg Je Compensatie Als Het Internet Niet Meer Werkt

Hoop op verlies van gebruik of compensatie kan alleen worden gemaakt als het om langdurige stoornissen gaat. De overgrote meerderheid van de leveranciers beperkt de beschikbaarheid van services tot 98 of 99 procent – het hele jaar door. Dergelijke clausules verwijzen alleen naar verstoringen van enkele minuten of enkele uren. Aansprakelijkheid voor langdurige fouten, althans voor een volledige dag, kan niet efficiënt worden doorgegeven aan de klant met de kleine lettertjes.

Alternatieve Internettoegang Via Het Mobiele Netwerk

Er is een grote maar daar. De vordering tot schadevergoeding hangt, volgens het basisoordeel, af van het feit dat de gebruiker anders niet naar het internet kon gaan of kon bellen. Precies hieromtrent was de Telekom in de huidige zaak niet alleen klantvriendelijk, maar ook juridisch behendig beantwoord. Telekom bezorgde zijn getroffen mobiele klanten gratis datavolumes, zodat zij hun computers en tablets online over het mobiele netwerk konden brengen. In ieder geval had deze alternatieve internettoegang de wind uit de zeilen moeten nemen van de claims van klanten van mobiele telefoons voor verlies van gebruik.

Juridisch Is De Zaak Nog Steeds Onduidelijk

Tot dusverre is het juridisch onduidelijk of het ontbrekende vaste netwerk de gebruiker het recht geeft op verlies van gebruik in het geval van een volledige storing. In de overgrote meerderheid van de huishoudens is er ook ten minste één mobiele telefoon met een vast tarief, die ook kan worden gebeld. Is de loutere onbereikbaarheid van het vaste net al een schade? Deze vraag moet waarschijnlijk nog steeds door een rechtbank worden beantwoord.

Over het algemeen moet worden opgemerkt dat u als klant bij een langdurige internetverstoring zijn hoofd niet in het zand hoeft te steken. “Gebruiksverlies” in het bedrag van de pro rata basisvergoeding moet erin zitten.

Natuurlijk zijn er ook de zeer schrijnende gevallen waarin de verstoring eenvoudig niet eindigt. Hier blijft alleen op het einde, de provider een redelijke termijn om te verhelpen. Als deze deadline niet succesvol is, kunt u annuleren en overschakelen naar de competitie. Eventuele extra kosten zouden dan de oude provider moeten overnemen.

Hoe Zit Het Met Compensatieregeling Bij Uitvallen Van Het Internet?